Syra-basbalans
Medelhavskost sägs leda till ett hälsosammare och friskare liv.
En del i det kan vara att man får en bättre syra/basbalans genom att den innehåller mycket frukt och grönsaker.
Ett för högt intag av mat och dryck med för hög syra leder till obalans i kroppen och försämrar kroppens självläkande funktioner.
Frukt, grönsaker, rotfrukter, potatis, bönor, mjölk, nyponpulver, russin och bär är i regel basgörande medan kött och en hel del spannmålsprodukter är syrabildande.

Vid obalans, överskott av syra, lagras den i lederna och bindväven medan skelettet avkalkas.
En långvarig obalans leder till en försurad kropp, vilket kan orsaka förtidigt åldrande, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes och ett ökat frigörande  av fria radikaler som skadar våra celler.
Olika symptomer som kan uppstå vid försurning är, tarmbesvär, leversjukdomar, gallsten, trötthet, irritation, högt blodtryck, muskelstelhet, stroke, skört skelett, övervikt och astma och vid ett flertal andra sjukdomar anses det ofta föreligga ett syraöverskott i kroppen.

Ät rätt, träna mer och stressa mindre.
För att få en bra ballans så bör en stor del av kosten bestå av frukt, rotfrukter, grönsaker och ett bra vatten. Några enkla kosttips är att gärna dricka citronvatten till maten som är basgörande, koka inte grönsaker för länge för då blir de sura.  Daglig träning är basgörande, stress, oro och ångest ökar syrahalten.

Billigaste medicinen för vår hälsa, är bra vatten och motion.
Drick kontinuerligt ett vatten med högt pH, det rensar ut syror. Det högsta är 8.2 i våra vattenledningssystem vilket kan skilja mellan olika kommuner. Drick vattnet kallt, då innehåller det syre och är mycket aktivt, du rensar ut försurningen genom lungor, lymfan, njurar och tarmen.

Det är ingen skillnad mellan människan, och den övriga naturen.
Skogen dör sakta men säkert vid försurning (lågt pH), samma sak är det med sjöar och fiskar.

Ett lågt pH-värde kan orsaka sjukdomar.
Det är lätt att kontrollera, lämna in ett prov av din morgonurin på sjukhus eller hälsoklinik.
Ett pH på morgonen ska ligga på ca 7.8 och senare på dagen 7.34. Ett lågt pH-värde innebär försurning, syror som jäser i våra celler och organ innebär att självläkningen sätts ur spel.

Surhetsgrad i olika produkter
Väldigt många vanliga och dagliga livsmedel är surgörande, därför är det viktigt att dricka ett bra vatten med ett högt pH värde.

Om du startar dagen med en grötfrukost
Havregryn med kli är bra för mage och tarmar men är surgörande, medan mjölk är basiskt. För att kompensera syra/basbalansen är ett bra tips att blanda havregrynen med rikligt med russin, kalt vatten och en nypa salt på kvällen, låta det stå över natten så är det bara att värma på morgonen, du får en bättre smak och bevarar mineralerna bättre i gröten. Lägg upp på tallrik och strö på en matsked Pain@way nyponpulver för att ytterliggare förbättra syra/basbalansen.

Magnetiserat vatten ger ökad vitalitet genom förbättrad cirkulation och lindrar tarmbesvär.
Naturligt friskt källvatten är en aning magnetiserat av jordens magnetfält. Vattnet som kommer hem till oss genom ledningsrör har "elektronskador" eftersom friktionen mellan vattnet och rören frigjort elektroner som har blivit utsatta för tillfälliga växelströmsfält. Det innehåller också kemikalier, som klor-föroreningar och i en del områden fluor. Detta gör det lättare för kroppens celler att ta upp näring genom vävnadernas vattenbaserade vätskor och stöta ut avfallsprodukter. På så sätt fungerar fungerar cellerna i din kropp bättre.

Syra - Basbalansen
Lingon - 6
Olivolja - 6
Majzenamjöl - 6
Vetemjöl - 8
Rågbröd, knäcke - 9
Ris, polerat - 11
Vetebröd, siktat - 11
Havregryn - 13
Jordnötter - 15
Rågmjöl - 16
Schweizerost - 17
Fisk - 10 till -19
Kött - 10 till - 24
Rågbröd, sammalet - 22
Korn - 22
Hönsägg -23
Havreflingor - 30
Vetekli - 39
Ris med fröhinna - 51


Nässelpulver + 35
Gurka + 31
Fikon, torkade + 28
Russin + 16
Nyponpulver+ 15
Mandariner + 12
Rödbeta + 11
Citron + 10
Apelsin + 10
Morötter + 10
Spenat + 9
Purjolök + 9
Druvor + 7
Björnbär + 7
Vitkål + 6
Banan + 6
Plommon + 6
Hallon + 5
Potatis utan skal + 5
Grönkål + 4
Kålrot + 4
Äpplen + 4
Komjölk + 4
Mesost + 4
Blåbär + 4
Päron + 3
Lök, gul + 3
Jordgubbar + 2
Pulver från torkade frukter är bra för din hälsa. Ät lite av varje, Ju starkare färg desto bättre.
#syrabasbalans


073-1027000